PFHBiPM
Aktualności

Pakiet „Gotowi na osiągnięcie celu 55%” cz. II

Dorota Śmigielska | | Rynek mleka

Zgodnie z przyjętym Europejskim Prawem Klimatycznym, do 2050 roku Unia Europejska będzie neutralna klimatyczne. Jednak wcześniej, do 2030 roku emisja gazów cieplarnianych zostanie zredukowana o 55% (w porównaniu z poziomem z roku 1990). Aby osiągnąć te cele Komisja Europejska przedstawiła pakiet Fit for 55 (Gotowi na osiągnięcie celu 55%).

W dniu 3 sierpnia przedstawiliśmy pierwszą część opublikowanych dokumentów. W dniu dzisiejszym prezentujemy część drugą: 

  • EMISJE SAMOCHODOWE – Poprawka do rozporządzenia o normach emisji samochodów osobowych i dostawczych proponuje ograniczenie emisji z nowych samochodów osobowych o 55% do 2030 r. i o 100% do 2035 r. w porównaniu z poziomami z 2021 r. W rezultacie wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 r. będą bezemisyjne.
  • NATURALNE POCHŁANIACZE CO2 – Nowelizacja rozporządzenia w sprawie użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) Proponuje ustanowić ogólny cel UE dotyczący usuwania dwutlenku węgla przez naturalne pochłaniacze odpowiadający 310 mln ton emisji CO2 do 2030 r. Do 2035 r. UE powinna dążyć do osiągnięcia neutralności klimatycznej w sektorach użytkowania gruntów, leśnictwa i rolnictwa, co dotyczy również emisji rolniczych innych niż CO2.
  • NOWY FUNDUSZ – Komisja planuje utworzyć nowy Społeczny Fundusz Działań na rzecz Klimatu dla obywateli najbardziej dotkniętych ubóstwem energetycznym lub ubóstwem związanym z mobilnością. Byłby finansowany z budżetu UE w kwocie 25% spodziewanych dochodów z handlu uprawnieniami do emisji paliw stosowanych w budynkach i transporcie drogowym i wynosiłby 72,2 mld euro na lata 2025–2032.
  • PALIWA ALTERNATYWNE – Nowelizacja dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych proponuje nałożyć na państwa członkowskie wymóg zwiększenia zdolności ładowania proporcjonalnie do sprzedaży samochodów bezemisyjnych oraz wymóg instalacji punktów ładowania i tankowania na głównych autostradach w regularnych odstępach: co 60 km w przypadku ładowania energią elektryczną i co 150 km w przypadku tankowania wodoru.
  • PALIWA OKRĘTOWE – Nowa dyrektywa dot. promowania paliw niskoemisyjnych – FuelEU w gospodarce morskiej będzie sprzyjać wprowadzaniu zrównoważonych paliw okrętowych i technologii bezemisyjnych dzięki ustanowieniu maksymalnego limitu emisji gazów cieplarnianych przez statki zawijające do portów europejskich.
  • PALIWA LOTNICZE – Nowe rozporządzenie dot. zrównoważonych paliw lotniczych – ReFuelEU w lotnictwie proponuje zobowiązać dostawców paliw do włączania coraz większych ilości zrównoważonych paliw lotniczych do paliw do silników odrzutowych uzupełnianych w portach lotniczych UE, w tym niskoemisyjnych paliwach syntetycznych (tzw. e-paliwach).