PFHBiPM
Aktualności

Znakowanie żywności ma znaczenie – organizacje apelują

PFHBiPM | | Informacje

Szanowni Państwo

 Z początkiem 2017 roku weszły w życie przepisy dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją PRODUKT POLSKI.Celem znakowania jest wyróżnienie produktów krajowych wytworzonych z polskich surowców, umożliwiające konsumentom odnalezienie ich na półkach sklepowych. Od 30 września 2020 wszedł w życie obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę z grafiką kraju pochodzenia produktu. Z zebranych informacji wynika, że sprzedaż produktów krajowych znakowanych flagą polską przynosi zauważalne wyniki.

Niepokoi nas jednak fakt, że nie wszystkie firmy przestawiły się na znakowanie produktów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ograniczając pozytywny wpływ sprzedaży żywności na gospodarkę.

Apelujemy do producentów, aby nie zaniedbywali obowiązku znakowania produktów krajem pochodzenia. Apel kierujemy również do konsumentów, aby w większym stopniu zawracali uwagę na kraj pochodzenia produktu podczas zakupów.

Aby sprzedaż żywności, w trudnym okresie pandemii, korzystnie wpływała na gospodarkę naszego kraju, niezbędna jest konsumpcja produktów wytworzonych lokalnie. Wówczas przychody i zyski trafiają do firm działających w Polsce. Wybierając produkty spożywcze wytworzone lokalnie, konsumenci ułatwiają sprzedaż produktów rolnych do sektora przetwórczego i detalicznego. Poprawia się tym samym płynność finansowa we wszystkich łańcuchach dostaw. To konsumenci przyczyniają się do utrzymania miejsc pracy i stabilizacji krajowej gospodarki.

W krajach Unii Europejskiej w okresie pandemii Covid-19, kiedy wiele znalazło się kryzysie gospodarczym, coraz większe znaczenie ma pobudzanie gospodarki krajowej przez kupowanie produktów wytworzonych lokalnie. Podczas częściowych lockdown’ów, kiedy wiele branż i rynków zostaje zamkniętych, sprzedaż żywności nabiera szczególnego znaczenia. To sektor żywnościowy pozostaje często stabilizatorem gospodarki.

Sygnatariusze:

Aleksander Dargiewicz
Prezes Zarządu

Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej POLPIG

Mariusz Olejnik
Prezes Zarządu

Federacji Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych

Ignacy Zaremba
Prezes Zarządu

Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej
POLSUS

 

 

 

Jacek Zarzecki
Prezes Zarządu

Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego

 

Dariusz Goszczyński
Dyrektor Generalny

Krajowa Rada Drobiarstwa
– Izba Gospodarcza

             Jerzy Wierzbicki

Prezes Zarządu

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

Leszek Hądzlik

Prezydent

Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka

 

 

 

 

Do wiadomości: 

  1. Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
  2. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi