Wpływy z eksportu niższe niż rok wcześniej
W okresie styczeń – kwiecień 2020 roku polska branża mleczarska uzyskała niższe przychody z eksportu produktów mleczarskich w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. W badanym okresie spadła również wartość importu.
KOWR w najnowszym raporcie, powołując się na dane Ministerstwa Finansów, podaje, że wartość eksportu polskich produktów mleczarskich w okresie czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku wyniósł 780 mln EUR (3,37 mld zł) i była niższa o 1% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Tendencję spadkową odnotowano również w przypadku importu, którego wartość wyniosła 353 mln EUR (1,52 mld zł), tj. o 1,5% mniej niż w 2019 r. Saldo obrotów handlowych produktami mleczarskimi w okresie styczeń – kwiecień było dodatnie i wyniosło 427 mln EUR (1,85 mld zł), jednak był o 1% niższe niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Polskie produkty mleczarskie trafiają głównie na rynek wewnątrz unijny. W analizowanych okresie udział krajów Unii Europejskiej spadł z 75% w zeszłym roku do 65% w roku bieżącym. Wpływy uzyskane z wywozu do krajów członkowskich UE spadły o 14% i osiągnęły poziom 510 mln EUR. Głównymi odbiorcami są: Niemcy – 18% wartości eksportu (138 mln EUR), Czechy – 6% (50 mln EUR), Holandia – 5% (37,5 mln EUR), Wielka Brytania – 5% (36 mln EUR). Od 2014 roku, kiedy zostało wprowadzone rosyjskie embargo udział krajów WNP jest niewielki, w badanych okresie wynosił 6%, jednak wartość eksportu wzrosła 3,5-krotnie osiągając poziom 48 mln EUR.
Ważnymi partnerami handlowymi od kilku lat jest Algieria – 6% udziału w eksporcie produktów mleczarskich (46 mln EUR), Chiny – 4% (33 mln EUR) oraz Arabia Saudyjska – 2% (19 mln EUR)