Rośnie eksport unijnych produktów mleczarskich
W I kwartale bieżącego roku zwiększyła się wartość eksportu prawie wszystkich grup produktów mleczarskich, wyjątkiem jest masło i pozostałe tłuszcze mleczne. Dane Eurostat pokazują, że wartość eksportu produktów mleczarskich w pierwszym kwartale wzrosła o 7,8%, osiągając poziom 2,72 mld EUR. Największy udział w unijnym eksporcie mają sery i twarogi – ok. 38%.
Wartość eksportu tych produktów w I kwartale wzrosła o 6,7%, a wolumen zwiększył się o 2,4%. Dynamicznie rozwija się eksport do Japonii i był o 27% wyższy niż w zeszłym roku. Dzięki temu Japonia stała się czwartym największym importerem unijnych serów i twarogów. Duży wzrost odnotowano również w przypadku Stanów Zjednoczonych. Eksport do USA był o 5,9% wyższy i osiągnął poziom 30,1 tys. ton. Również ze strony Chin rośnie zainteresowanie unijnymi serami, import przekroczył 5 tys. ton.
Drugim ważnym produktem eksportowym jest mleko w proszku, o czym może świadczyć wzrost wartości eksportu o 14,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wynik ten wypracowano dzięki zwiększonemu o 35% wywozowi odtłuszczonego mleka w proszku. Zwiększone zainteresowanie mlekiem w proszku odnotowano w przypadku Chin o 80%, Indonezji o 155%, Filipin o 199% oraz Malezji o 94%.
Rynek chiński jest również bardzo ważnym importem unijnego masła. Wolumen eksportu tego produktu wzrósł o 20%, z czego około 42% trafiło właśnie do Chin.