Rekordowy rok w eksporcie
Wstępne dane Ministerstwa Finansów wskazują, że łączna wartość eksportu polskich produktów mleczarskich w 2018 roku wyniosła ponad 2 mld EUR, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z rokiem 2017. Natomiast wartość importu spadła o 1,4% osiągając poziom o,89 mld EUR. Na wzrost wartości eksportu przede wszystkim miał wpływ zwiększony wolumen sprzedaży poszczególnych produktów. Przykładem może być odtłuszczone mleko w proszku, którego eksport w 2018 roku był o 31% wyższy niż w roku poprzednim. Średnie ceny produktów były na podobnym lub niższym poziomie. Największa dynamika wzrostu wartości była odnotowana w przypadku masła (wzrost o 10,5%), natomiast największy spadek dotyczył serwatki (16,7%).
Wolumen eksportu produktów sproszkowanych wzrósł o 39 tys. ton i osiągnął poziom 164 tys. ton, warto zaznaczyć, że 20 tys. ton przyrostu trafiło na rynek algierski. W 2018 roku Polska była największym unijnym dostawcą odtłuszczonego mleka w proszku do Algierii, eksport Polski stanowił 38% eksportu unijnego. W przypadku serów i twarogów wolumen sprzedaży z Polski wzrósł o 5,6%, do 260 tys. ton.
Tradycyjnie największym odbiorcą polskich produktów mleczarskich była Unia Europejska, aż 77% wyeksportowanych towarów. Spośród krajów członkowskich nasze produkty w 2018 roku trafiły głównie do Niemiec i Czech.
Poza krajami Unii Europejskiej polskie produkty mleczarskie cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony Algierii, Libanu, Ukrainy, Iraku. Należy zwrócić uwagę na rosnący eksport to takich krajów jak Senegal, Kolumbia i Kambodża (po 3 mln EUR).