„Program dla szkół” zagrożony?
W „Programie dla szkół” bierze udział około 14 tys. polskich szkół. Dzięki niemu od kilkunastu lat dzieci dostają porcję mleka i jego produktów oraz świeżych owoców i warzyw.
Pod koniec maja bieżącego roku Premier podpisał rozporządzenie, które obniża stawki za dostarczenie produktów spożywczych w ramach "Programu dla szkół" dla dzieci w klasach I–V w polskich szkołach podstawowych. Program obejmuje dostawy jogurtów, kefirów, serków, owoców i warzyw. W ubiegłym roku szkolnym stawka dopłat za porcję mleczną oraz owocowo-warzywną ustalona była na poziomie 73 groszy. Na kolejny rok szkolny 2021/2022 rząd proponuje stawkę 0,68 groszy za porcję. Dostawcy podkreślają, że koszty wzrosły kilkanaście procent i proponowane stawki są nieopłacalne. Dla branży mleczarskiej, tak niskie stawki są całkowicie nie do przyjęcia, dlatego Porozumienie dla Mleczarstwa, jako wspólny głos wszystkich organizacji mleczarskich, wystosowało pismo do Mateusza Morawieckiego, prezesa Rady Ministrów, w którym przedstawiają swoje racje i propozycje. Sygnatariusze tworzący „Porozumienie dla Mleczarstwa” tj. Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Związku Polskich Przetwórców Mleka, Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy, Polskiej Izby Mleka oraz Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka tj. organizacji reprezentujących zarówno przetwórców oraz producentów mleka, jednocześnie podkreślają, że treść nowego rozporządzenia nie była w żaden sposób konsultowana z branżą mleczarską, mimo że w poprzednich latach dochodziło do regularnych spotkań w tej sprawie, a organizacje branżowe dotychczas miały okazję przedstawić swoje stanowisko w sprawie stawek pomocy.
W związku z dyskusją na temat przyszłości Programu dla szkół w Polsce, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaprosiło wszystkich zainteresowanych dostawców oraz przedstawicieli związków/stowarzyszeń/fundacji do udziału w spotkaniu zaplanowanym na dzień 29 czerwca 2021 r. Podczas spotkania omówione zostaną kwestie związane z zasadami wyznaczania stawek pomocy za dostawy produktów do szkół vs. wprowadzenie przetargów na dostawy (centralnie, regionalnie), możliwości dostaw produktów ekologicznych oraz związane z tym dodatkowe wymogi/warunki oraz potencjalny udział dostawców w towarzyszących działaniach edukacyjnych.