PFHBiPM
Aktualności

Nowelizacja ustawy o IRZ

| Informacje

Od 4 stycznia do dzisiaj (9 stycznia) do godz. 6.00 rano nie działał portal ARiMR IRZplus.
Miało to związek z nowelizacją ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt.


Nowelizacja zapisów ustawy związana jest z potrzebą:

  • dostosowania polskiego prawa do regulacji obowiązujących w UE (w tym objęcie koni systemem IRZ)
  • czuwania nad dobrostanem zwierząt
  • walki  z chorobami zakaźnymi.
  • zapewnienia wymiany danych między systemami ARiMR – Inspekcji Weterynaryjnej oraz KOWRu.

Okres obowiązywania nowych przepisów:

Okres przejściowy – od 6 stycznia 2023 roku do 31.12.2025 roku
01.01.2026 – wejście w życie ostatecznych zapisów ustawy


Dla Hodowców bydła raczej bez rewolucji

Dla posiadaczy bydła wejście w życie nowej Ustawy nie spowoduje żadnych gwałtownych zmian.
Tak, jak to było dotychczas, organem właściwym w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt pozostaje Kierownik biura powiatowego ARiMR (Art. 3 ust. 1).
Wszelkie kontrole, dotyczące przestrzegania Ustawy (Art. 48) mogą być prowadzone przez upoważnionych pracowników Inspekcji Weterynaryjnej (w praktyce powiatowego lekarza weterynarii), oraz przez pracowników ARiMR (Art. 49).



Identyfikacja bydła


Zgodnie z Artykułem 25 Ustawy:

  • oznakowanie cielęcia właściwymi identyfikatorami powinno nastąpić w ciągu 7 dni od daty urodzenia; oraz
  • urodzenia, przybycia i ubycia zwierząt powinny być zgłaszane w terminie 7 dni od dnia wystąpienia danego zdarzenia.

W nowej ustawie (art. 23 punkt 3) utrzymano obowiązek zniszczenia kolczyka zwierzęcia, które zostało poddane ubojowi na terenie gospodarstwa w celu produkcji mięsa na użytek własny.
Obowiązek ten ciąży na posiadaczu zwierzęcia, a kolczyk „niszczy się pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii”.


Zgłoszenia do systemu IRZ

W okresie przejściowym, 06.01.2023- 31.12.2025 zgłoszenia do systemu można dokonywać drogą:

  • Elektroniczną
  • Papierową

Warto w tym kontekście zwrócić uwagę, że w przypadku wymiany korespondencji, dokonywanej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Agencji, obowiązują przepisy zawarte w ustawie z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Art. 10c), określające między innymi sposób potwierdzenia otrzymania pisma, datę złożenia pisma i datę doręczenia pisma, oraz datę wszczęcia postępowania  w danej sprawie.


Awaria systemu elektronicznego

W przypadku awarii systemu elektronicznego Artykuł 45 ustęp 1, punkt 2 przewiduje, że w sytuacjach wyjątkowych, niewynikających z przyczyn leżących po stronie hodowcy, wnioski i zawiadomienia można będzie składać także za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Co to w praktyce oznacza i jakie „środki komunikacji elektronicznej” Agencja będzie uznawała za spełniające wspomniane warunki?

To ma określić Minister Rolnictwa w rozporządzeniu, którego jeszcze nie ma.



Pozostałe zmiany wprowadzone ustawą

Zakres gromadzonych danych.

Artykuł 11 ustęp 1 przewiduje, że w komputerowej bazie danych przechowywany będzie „opis systemu utrzymywania bydła w siedzibie stada”.

Dotychczas hodowcy nie mieli obowiązku przekazywania do Agencji takich danych.

Zgodnie z Artykułem 64 ustęp 2 hodowca/właściciel zwierzęcia ma obowiązek zgłosić do komputerowej bazy danych opis systemu utrzymania bydła w siedzibie stada w terminie 12 miesięcy od daty wejścia w życie ustawy – czyli do 6 stycznia 2024 roku.

Jak to ma wyglądać w praktyce?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra RiRW z 23 grudnia 2022 r., w przypadku bydła przewiduje się następujące systemy utrzymania:

  • otwarty,
  • zamknięty na uwięzi,
  • zamknięty bez uwięzi wolnostanowiskowy:
    • z wydzielonymi legowiskami,
    • bez wydzielonych legowisk na ściółce,
    • bez wydzielonych legowisk i ściółki,
  • mieszany, w przypadku gdy w siedzibie stada są obiekty o różnych systemach utrzymywania,
  • zamknięty w kojcu:
    • pojedynczo,
    • grupowo.

Paszporty

W nowej ustawie zlikwidowano całkowicie potrzebę posiadania paszportu bydła w obrocie krajowym!

Dokument ten wymagany jest jedynie w przypadkach przemieszczania bydła do innego państwa UE.

Jeśli paszport zostanie wystawiony, to domyślnie (Art. 29) przyjmuje się, że paszporty są odbierane przez posiadaczy zwierząt osobiście, w biurze Agencji.
Posiadacz bydła może w zawiadomieniu o zamiarze przemieszczenia bydła zawrzeć oświadczenie, w którym wyrazi zgodę na:

  • doręczenie mu paszportu za pośrednictwem placówki pocztowej, przesyłką poleconą, za poświadczeniem odbioru,
  • udostępnienie paszportu w systemie teleinformatycznym Agencji.

Co więcej, Artykuł 69 ust. 3 przewiduje możliwość odzyskania opłaty za wystawienie paszportu bydła (lub jego duplikatu), jeżeli posiadacz zwierzęcia wniósł opłatę, ale:

  • przed wejściem w życie nowej ustawy nie złożył zgłoszenia do rejestru zwierząt gospodarskich,
  • lub nie złożył wniosku o wydanie duplikatu paszportu.

Dostęp do informacji w systemie ARiMR

Dane zawarte w komputerowej bazie są dostępne dla:

  • upoważnionych pracowników ARiMR.
  • posiadacza zwierząt.

Kontrole i kary

Nowa ustawa, według intencji ustawodawcy, ma za zadanie „uszczelnić” system IRZ, utrudniając obchodzenie regulacji prawnych i czyniąc nieopłacalnym ich naruszanie.
Mają temu służyć:

  • kontrole prowadzone przez Inspekcję Weterynaryjną oraz ARiMR,
  • kary pieniężne
  • grzywny, nakładane na podmioty naruszające regulacje ustawowe.

Tryb przeprowadzania kontroli

Zgodnie z zapisami ustawy, kontrole w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt mogą w gospodarstwie prowadzić osoby, posiadające pisemne, imienne upoważnienie (Art. 50, ust. 1), wystawione przez powiatowego lekarza weterynarii lub dyrektora oddziału regionalnego ARiMR.

Kontroler ma prawo do:

  • dostępu do zwierząt,
  • wglądu do dokumentów,
  • sporządzania kopii i odpisów takich dokumentów,
  • żądania wydruków z systemów informatycznych.
     

Niestety brak konkretnego zdefiniowania niektórych pojęć w ustawie, co  może rodzić w interpretacji oraz nieporozumienia między hodowcą a osoba kontrolującą.

Na przykład:
Zastanówmy się co w praktyce oznacza „umożliwienie dostępu do zwierząt”? Wyobraźmy sobie sytuację, w której kontroler przybywa do gospodarstwa utrzymującego buhaje-opasy, które akurat znajdują się na dużym pastwisku, odległym od gospodarstwa o 3 km. Czy w ramach umożliwienia „dostępu do zwierząt” wystarczy poinformować go, gdzie te zwierzęta są? Pozostawiając kontrolerowi problem, jak ma odczytywać numery zwierząt przemieszczających się i (przynajmniej potencjalnie) agresywnych? Z drugiej strony, skąd hodowca ma nagle wziąć wygrodzenia, poskromy i ludzi, gdy kontroler zechce z bliska obejrzeć każdy kolczyk?


Odpowiedzialność karna

Ustawa (Art. 56 ust. 1) przewiduje możliwość nałożenia grzywny na posiadacza zwierzęcia, który nie wypełnia obowiązków, które ona na niego ta ustawa nakłada. W szczególności, kara grzywny grozi hodowcy, który:

  • nie złoży wniosku o nadanie numeru siedzibie stada, mimo że utrzymuje tam zwierzęta;
  • nie dopilnuje, aby zwierzę było właściwie oznakowane kolczykami;
  • nie zniszczy identyfikatora zwierzęcia, które zostało poddane ubojowi w gospodarstwie;
  • nie dopełnieni obowiązku poinformowania o urodzeniu zwierzęcia lub jego przemieszczeniu;
  • nie przekaże w przewidzianym terminie Kierownikowi biura Agencji dokumentów, potwierdzających pochodzenie zwierzęcia importowanego z kraju nie będącego członkiem UE;
  • nie zapewni paszportu zwierzętom przemieszczanym z innego kraju członkowskiego UE lub nie dostarcza tego paszportu Kierownikowi Biura Agencji w terminie 7 dni od zgłoszenia faktu przybycia zwierzęcia;
  • uniemożliwia kontrolę lub nie udziela osobie kontrolującej pomocy niezbędnej przy wykonaniu czynności kontrolnych.

Art. 50 Ustawy przewiduje, że „jeżeli w siedzibie stada znajduje się nieoznakowane zwierzę, którego pochodzenia nie można potwierdzić, powiatowy lekarz weterynarii może nakazać, w drodze decyzji, zabicie tego zwierzęcia bez odszkodowania i unieszkodliwienie jego zwłok na koszt posiadacza”. Co więcej, posiadacz takiego zwierzęcia może zostać dodatkowo ukarany grzywną, jak stanowi Artykuł 56, ustęp 1, punkt 2: „Kto, (…) będąc obowiązanym do oznakowania lub zidentyfikowania zwierząt (…) nie dokonuje tych czynności,  zgodnie z tymi przepisami (…) podlega karze grzywny”.


Kary pieniężne

Artykuł 53, choć nie dotyczy bezpośrednio hodowców-posiadaczy bydła, jest równie istotny.

Dotyczy on kar pieniężnych, jakie mogą być nakładane na:

  • rzeźnie,
  • spalarnie,
  • organizatorów wystaw,
  • inne podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem bydłem.

W przypadku naruszenia przepisów Ustawy podmiot taki może być ukarany karą pieniężną, której wysokość może sięgać 30-krotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.