PFHBiPM
Aktualności

Handel zagraniczny I–VIII 2021

Dorota Śmigielska | | Rynek mleka

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–sierpień bieżącego roku wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła około 1,76 mld EUR (8 mld zł) i była o 8% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W tym samym czasie wartość importu ukształtowała się na poziomie 0,82 mld EUR (3,7 mld zł), o 9% więcej niż w 2020 roku. Dodatnie saldo wymiany handlowej w okresie ośmiu miesięcy wynosiło 0,94 mld EUR (4,3 mld zł), tj. o 6% więcej niż w 2020 roku.

Polskie produkty mleczne eksportowane były przede wszystkim do krajów Unii Europejskiej. W analizowanym okresie udział państw członkowskich w wartości wywozu wyniósł 64%, a wpływy z eksportu wzrosły o 10% i wynosiły 1,1 mld EUR. Głównymi odbiorcami były: Niemcy (19% wartości – 334 mln EUR), Czechy (6% wartości – 107 mln EUR), Włochy (5% – 94 mln EUR), Niderlandy (5% – 80 mln EUE), Rumunia (4% wartości – 67 mln EUR).

Udział eksportu produktów mleczarskich do krajów WNP był niewielki i wynosił 5%, a wartość eksportu ukształtowała się na poziomie 86 mln EUR, co oznacza spadek o 10% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Udział krajów pozaunijnych i nienależących do WNP w polskim eksporcie wynosił 31% i był o 1% niższy niż w roku 2020. Wpływy z wywozu ukształtowały się na poziome 547 mln EUR, co oznacza 6% więcej niż w okresie styczeń–sierpień 2020 r. Największy udział w eksporcie miały: Chiny (5% wartości – 92 mln EUR), Wielka Brytania (5% – 91 mln EUR), Algieria (5% wartości – 82 mln EUR) i Arabia Saudyjska (2% – 37 mln EUR).