PFHBiPM
Aktualności

Eksport produktów mlecznych

| Informacje

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie jedenastu miesięcy 2022 roku wartość eksportu polskich produktów mlecznych wyniosła 3,4 mld EUR, tj. 15,7 mld zł i była o 39% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Wartość importu ukształtowała się na poziomie 1,6 mld EUR, tj. 7,5 mld zł i była o 34% wyższa niż rok wcześniej.

Dodatnie saldo obrotów handlowych produktami mlecznymi w okresie od stycznia do listopada 2022 r. wyniosło 1,8 mld EUR, tj. 8,2 mld zł i było o 44% wyższe niż w tym samym okresie 2021 roku.

Sprzedaż produktów mlecznych do krajów członkowskich Unii Europejskiej wygenerował 72% wpływów z eksportu tj. 2,4 mld EUR, wzrost o 52%. Głównymi odbiorcami polskich produktów były: Niemcy 20% wartości – 685 mln EUR, Czechy 7% - 230 mln EUR, Holandia 6% - 202 mln EUR, Włochy 6% - 190 mln EUR.

Udział krajów pozaunijnych w eksporcie stanowił 28%. Przychody ukształtowały się na poziomie 1,0 mld EUR i były o 16& wyższe niż w analogicznym okresie 2021 roku. Największy udział miały: Algieria 5% wartości – 156 mln EUR, Wielka Brytania 4% - 131 mln EUR, Chiny i Ukraina po 3% - odpowiednio 107 mln EUR oraz 99 mln EUR, Arabia Saudyjska 2% - 56 mln EUR.