PFHBiPM
Aktualności

Francja dopłaca hodowcom bydła w związku z COVID-19

Radosław Iwański | | Koronawirus

Z krajów UE docierają sprzeczne informacje. Jedni już dopłacają hodowcom bydła i producentom mleka, tak jak we Francji, inni mówią o wzroście produkcji i zwiększonym popycie na artykułów mleczarskie.

Francuska organizacja CNIEL, którą tworzą hodowcy bydła mlecznego, przetwórcy mleka, handel i świat nauki podjęła decyzję, że będzie zwracała pieniądze gospodarstwom mlecznym, które obniżą okresowo  produkcję mleko od 2 do 5%. Oferta ta dotyczy 60 000 producentów mleka we Francji. Za „nie wyprodukowane” mleko hodowcy bydła i producenci mleka otrzymają za tonę „nie wyprodukowanego mleka 320 EUR. Obecnie cena rynkowa mleka wynosi we Francji 380 EUR/t.

Wspólna decyzja CNIEL była podyktowana spadkiem konsumpcji mleka „poza domem”, mimo że zwiększył się popyt w sklepach. Decyzje rządowe dotyczące izolacji ludzi spowodowały spadek konsumpcji „poza domem” o 60–80%.

Francuski rynek mleka jest uzależniony od eksportu, dwukrotnie bardziej niż Polski. 45% produkcji mleka we Francji jest eksportowane, z tego polowa do krajów Bliskiego Wschodu i Azji w tym Chin. Rynki te są problematyczne w związku z problemami logistycznymi (blokada portów i problem dotarcia do pewnych regionów). Z drugiej strony są obawy dotyczące obecności personelu w mleczarniach w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa co może spowodować zmniejszenie mocy produkcyjnych.

W związku z taką sytuacją cześć mleczarni francuskich zwracała się do swoich producentów mleka o zmniejszenie produkcji, która w okresie wiosennym ma tendencję wzrostową (za 2 tygodnie rusza okres pastwiskowy). Lactalis jedna z największych mleczarni we Francji wysłała taki list do swoich 1300 producentów. Niektóre, jak np. Sunlait proponują zmniejszenie produkcji o 20%.

Spółdzielnia nr 1 we Francji Sodiaal znana ze swoich związków z organizacją EMB zwróciła się do Komisji Europejskiej o stworzenie specjalnego narzędzia europejskiego dla regulacji rynku mleka. Uważa ona, że produkcja jest za duża, a to może spowodować spadek cen mleka w skupie.

CNIEL jest finansowany przez mleczarnie, samych producentów mleka, ale także przez francuski rząd i KE. Finansowanie instytucjonalne dotyczy m.in. kampanii marketingowych.